Thursday 19 July 2012

buncit musuh ketat lelaki dan wanita!!!










Pernah x korang tengok jejaka2 yg agak dah kacak dari belakang, dengan rambut yang bergaya style pacak2 agih dari, tetiberr bila die pusing, surprise!! side view die rupenye *buncit*. Walaupun tak buncit besar, tapi still, mengganggu penampilan kan? Haaaaa.. Tu la musuh ketat orang lelaki sekarang. 

Tapi jgn misunderstood yaaa, bukan lelaki je yang ada aset nih, pompuan pun ada, tapi perempuan lucky ckit coz perempuan  punya takdelah terkeluar kat perut mcm org lelaki. :) yang terkeluar tulaaa namenyer VISCERAL FAT..pernah dengar tak term visceral fat nihh..



Aper Bende Visceral fat nihh??

Dalam badan kiter nihh ade 2 jenis lemak - lemak pada kulit (cutaneous fat) dan lemak di sekitar perut dan organ dalaman (visceral fats). Kita perlukan sedikit je kuantiti lemak dalam badan tok pelihara suhu badan dan organ kita, tapii!!! lemak yang berlebihan nihh laa yang boleh mendedahkan kita kepada risiko penyakit yang  tengah hot and meleto-letop skarang macam kencing manis (diabetis malitus), darah tinggi (hypertension), angin ahmar (stroke), kegagalan fungsi organ dalaman lain seperti hati dan buah pinggang. 


Agak-agak Bahaya x visceral fat nihh??

Opkossss!!! Lemak visceral nih akan dicerna kat hati and diconvert jadi kolestrol.. kolestrol yang berlebihan n jahat nih laa akan menyebabkn salur darah kiter jadih makin sempit dan tersumbat..biler da tersumbat apaa lagi mase tuh la akan dapat heart attack, stroke, n sume penyakit y famous skarang.

Macam mane boley wujud visceral fat nihh??

1. sebab keturunan
2. perubahan hormon
3. pertambahan usia
4. pengambilan makanan
--> punce die opkos laa sebab pemakanan yang tidak cihat.. contoh pengambilan makanan y tinggi jumlah kalori, gula pon tinggi, yang contains lemak tepu pon suka makan..so, biler da suka sangat makan makanan y xchat nih, maka jumlah kalori sumer makanan yang anda makan akan lebih daripada apa yang badan anda perlukan.. paham x???



No comments:

Post a Comment