Tuesday 18 December 2012

Serius, aku tabik spring kat ko kawan!!!

Bismillahirrahmanirrahim..

Entri kali ni aku nak cerita mengenai sahabat aku Hadi.. :) baru2 ni aku meseh dengan hadi.. owh sebelom tu aku akn perkenalkan dulu gerangan orang yang bernama hadi nih..

BIODATA  bukan RESUME ok!!:P


Bukan gambar berukuran pasport

NAMA           : Syed Hadi Al-Yahya
UMUR           : 21 tahun
SUDY             : Maktab IPBBA
STATUS         : Sudah berpunya ^__^ (jgn kaco,orang punye OK ^_^)
HUBUNGAN : kawan gue mase skolah menengah

Dahlaa, xleh lebih2..So, kembali kepada main point tadi yehh, Ayah Hadi mengalami gout yang dah tahap terok gak. ayah dia dah kire macam lose hope dah sebab dah try macam-macam tapi still xde perubahan dan kene sangat bergantung dengan ubat doktor..

so, yang aku sangat respect hadi ialah dia sangat sayangkan ayah dia..of koz sume orang sayangkan parents kan.ade ke orang yang x sayang mak ayah??


                               
ape yang kita dah buat tanda kita sayang pada mereka?

"saya sayang mak ayah saya, setiap ujung bulan saya bagi duit."
"saya sayang mak ayah saya, bulan lepas saya bagi hadiah kereta"
"saya sayang mak ayah saya, sebab tuh saya belajar rajin2"
"saya sayang mak ayah saya bila merka sakit, saya akan jaga mereka"
"saya sayang mak ayah saya sebab tuh setiap hari saya bagi mereka makan ubat yang doktor bagi"

semua kat atas nih memang tangungjawab kita sebagai anak betul x? tapi mungkin ada satu benda yang kita x perasan. nilai kesihatan! betol x. bila parents kita sakit memang kita akan sangat risau. tapi kerisauan tuh datang terutama bila parents kita dah sakit..

jom kita ubah sikit cara kita.kita mainkan peranan kita sebagai anak bukan bila mereka sakit jer baru kita car ubat, cari solusi, tapi dari sekarang kita kena jaga makan minum mereka dengan berusaha memastikan apa yang mereka makan pada hari ini, ato setiap hari  adalah makanan yang bernutrisi, makanan yang baik agar kesihatan mereka lebih terjamin di masa akan datang..baru bez and berbunga-bunga riang bila tengok mereka setiap hari  lebih bertenaga, gembira, xlesu... 

sape xseronok tengok mak ayah hari2 bertenaga,sihat dan aktif..betul x.. bukan nak kate anak yang hari2 bagi makan ubat pada parents tu xbagus..cuma sanggup ke kita tengok hari2 parents kita terpaksa bergantung dengan ubat-ubat hospital..kalau sebji yang kena telan ok lagi..nih sekali makan kene telan dua tiga jenis ubat..


aku share ckit ayat-ayat hadi yang menyentuh kolbu.. :'( 

so, hari tuh hadi chat dengan aku, dia kate dia dah xsanggup tengok ayah dia hari2 bergantung dengan ubat..

sapa tak sedih ayah hari2 terbaring, xboleh banyak bergerak, xboleh nak jalan sangat.. walaupun ayah hadi dah lose hope untuk minum apa2 jenis ubat dah, tapi kali ni hadi nak paksa ayah dia.. tu lau aura yang membuatkan aku sangat tersentuh dengan hadi... (sambil aku chat ngan dia, meleleh gak air mata aku).. 


aku berdoa mudah-mudahan aku dapatkembalikan keyakinan dan harapan ayah hadi agar dia dapat merasai nikmat berjalan di bumi allah ni, nikmat kesihatan yang baik.. aminnnn

aku memang betol2 ikhlas dan sangat serius nak tolong ayah hadi.so aku buat homework lebih sikit untuk tahu ape itu gout..so aku cerita secara briefly je la yehh..

                            

Penyakit gout berpunca dari tahap asid urik yg tinggi dalam darah. Bahan purine dari makanan akan diproses oleh badan menjadi asid urik. Makanan yg tinggi unsur purine adalah daging merah, organ dalaman seperti hati, limpa, perut, dan makanan laut seperti udang, ketam, kerang. Kurang pengambilan air juga boleh menyebabkan gout. Untuk mencegah gout, ubah corak pemakanan dengan mengurangkan pengambilan makanan yg tinggi purine dan juga meningkatkan pengambilan air. Produk tenusu juga boleh membantu mengurangkan risiko gout seperti susu, keju & dadih. # Sumber dari webmd.com.

Aku buat extra homework lagih dengan chat with doctor dalam herbalife...gigih giler x aku..ha3, noooo problemm, n the best part, doktor nihh sangat la cantik, ayu, comey, humble n xsombong langsung wokeyyy... Aku kenal kak ayu first masa aku baru masuk herbalife,training di SINGAPORE,, aku mintak bedak sikit, masa tu kat surau lepas sembahyang (muka tengah melekit ngan berkilauan sngt, xmalu giler kann),, mase tuhh xtawu kot die tuh DOKTORand dah GET TEAM member (income dah 15 000 ++++)..


So, bnyak ilmu aku dapat, tak sabar nak applykan bila tolong ayah hadi nanti..  :)

       seeee??? sangat humble..jawab jer segala pertanyaan aku yang memng banyak tanya nihh  :)




so, kepada semua kawan-kawan doakan ayah hadi cepat sembuh yeh,, aminnnn.. kita dah berusaha, tinggal tawakal sahaja pada ALLAH, xsabar nak balik pahang lusa tuk jumpa hadi ^_^.. 

Sabda Baginda Nabi Muhammad s.a.w.“ Sesungguhnya Allah s.w.t. telah menurunkan penyakit dan ubat, dan menjadikan untuk kamu bahawa setiap penyakit ada ubatnya. Oleh kerana itu, berubatlah tetapi jangan berubat dengan yang haram” . Nabi s.a.w. sendiri berubat untuk dirinya dan menyuruh keluarga dan sahabatnya yang dihinggapi penyakit supaya berubat.

p/s: aku siap ponteng tuisyen aku taw,, dan mintak kawan aku gantikan :), mudah-mudahan pengorbanan nih akan memberi seribu satu kebaikan..aminnn















No comments:

Post a Comment