Thursday 13 December 2012

Erti sebenar EOM



When it's raining, keep on walking

Bismillahirrahmanirrahim... :)

Salam EOM semua...

sebelom nih, aku xpernah paham the feeling of EOM, selalu sangat bace post2 herbalifer lain,, "Finish strong EOM!!" 

sebelom ni bace je la xde feeling pon, siap cakap kenapalah diorang suka sangat guna term eom nih,, sebab sebelom nih aku xpernah decide untuk ade target, buat pon ikut suka hati jerr.. memang laa kann..now bila aku decide,, yess aku paham perasaan mereka, sangat2 paham,, owh this is the feeling.. bila kita decide,, yesss mase tulah dugaan dan cabaran akan datang bergolek2..

Arini lepas da settle EOM terbaca blog amalina peter.. teros nanges sebab ape yang amalina tulis is exactly what I feel right now.. 

tapi aku tahu tahu dugaan die labih berat sebb journey die dah jauh sangat.. :) setiap herbalifer memng  boley kate sinonim lahh dengan ujian dan dugaan yang macam-macam jenis nih.. cuma perbezaannya ialah decision yang kita pilih whether to stay strong or decide to quit..

Penat. Tapi kena terus melangkah.
Kalau aku boleh gambarkan keadaan aku sekarang, macam orang yang tengah melangkah dalam hujan. So COLD. So uncomfortable. Tapi tak boleh nak lari, sebab kaki dah terlalu lemah pun nak melangkah. Nak menangis, but it really make no point, sebab langit atas aku pun sedang menangis.

                 


So just keep on walking, sampai hujan berhenti, atau sampai destinasi berteduh.
Perumpamaannya:
Hujan = Situasi yang sangat TAK BEST.
Kita berjalan = Action.
Hujan berhenti = Situasi dah berubah jadi okey.
Destinasi berteduh = GOAL kita yang akan membahagiakan kita.


So if we feel sooooo bad in our life, jangan berhenti melangkah. Terus melangkah.
so, 3 hari before eom, aku sangat-sangat happy because duwet semua dah cukup tinggal nak purchase jer 1000vp.. tapi tiba-tiba bnyk sangat problem.. first my dowline aka my roomate xdpt nk keluarkan 2000 bulan nih, minggu depan baru boley keluar..

aku dah susah sangat hati sebab aku xnak buat sorang 1000vp.kami dah janji nak buat sama-sama.. aku teros usahakan pinjam dengan kenalan aku..kawan-kawan, cikgu, memng habis tebal muka..

tapi  kat hati hanya allah yang tahu..aku xpernah lagi pinjam duit orang sebelom nih.. this is my first time, aku gagahkan diri lebih 20 orang yang aku tnya.. sambil taip meseh aku nangis, sebab rase takut sangat.. tapi aku cabar diri aku, dan yakin dengan allah aku boley retail like crazy dan bank in kembali duwet mereka..alhamdulillah dah settle semua..

pagi ni, lepas kelas tuisyen, aku try cucuk duit, n tiba2 kad debit adik aku xboley nak keluar sebb sebelom ni dia pernah cuba masukkan pin no lebih dari limit.. mase tuhh aku dah down sangat, mase kat bank tuh jugak aku nangis.. 

fikir banyak dosa lah, itula inila semua kelemahan  aku, aku persalahkan.  mase tuh aku pikir kenapa tiba-tiba mcm susah semacam pulak. 

Well, sebenarnya takdelah susah yang SUSAH, cuma menyusahkan hati  finally we are nervous takut tak dapat. Sampailah aku teringat semula ALLAH. Pujuk hati balik. Setiap kepayahan, cabaran, ada banyak sangat kebaikan. Banyak sangat sangat kebaikan yang kite tak boleh nak dapatkan dengan cara mudah... HELP ME!!!

                                             


tapi dalam keadaan sedey dan syahdu, aku settlekan roomate aku punya 1000 vp dulu.. hari ni jehh berapa kali dah kami ke maybank..memng asyik2 muka nih jer la yang tersembol kat maybank.. park guard pon dah bosan tengok muka yang sama jer.. dah settle achu iedah punya..aku balik rumah, aku teros ikhtiar cari orang yang boley tolong aku..alhamdulillah lepas 20 orang yang bertanya,, akhirnya aku berjaya pinjam kat dowline aku..

sebenarnya bagi aku orang yang bagi kita pinjam duit mase kita kesusahan adalah orang yang sangat berhati mulia..siyyyes,,  lebih2 lagi duit tuh sebenarnya sangat penting untuk mereka,, macam aku ade yang nak guna untuk sambung belajar, ade yang nak guna untuk perkara yang lebih penting..bayar road tax, bayar guaman tanah.. 

terima kasih abng naimi, terima kasih sir hafiz, terima kasih sazrah dan abng di, terima kasih de dan mak..ya allah ya rahman ya rahimm , semoga kau erahmati dan berkati mereka dan kau murahkan rezeki mereka semua ya allah..



bila kita pinjam dengan orang,, yesss memng sanagt mencabar at the same time it makes us feel responsibility n determined to retail like crazy to pay back their money,, semoga allah permudahkan urusan ku dan urusan semua herbalifer lain,, yang penting sentiase betulkan niat,, allah tahu isi hati kita ,, allah tahu apa yang kita fikir dan apa yang kita buat,,

sebenarnye xhabis kat citu lagi,, before nak bank in aku kena cirit birit,, aku pergi bank dalam keadaan yang sakit.. mase nak cucuk kad pon sampai menggeletar tangan tahan sakit, selagi aku belom transfer duit dalam akaun herbalife, selagi tuh aku gagahkan diri,, mase tuh my roomate perasan bila tengok muka aku macam nak menangis tahan sakit, die cepat2 ambil alih, dan tolong bank in...

Terima kasih ya allah kerana kurniakan aku seorang kawan yang betol-betol kawan.. :) the true friend, susah senang, sentiase ade dengan aku.. haa tuh pon salah satu kelebihan finish strong yang aku nampak iaitu ukwah sesama muslimin dan muslimat... makin erat uollss.. :)

finish strong nih sebenar-benarnye ade kebaikan dia tanpe kita sedar:
Kebaikan FINISH STRONG by Amalina Peter:
1) Mengeratkan hubungan antara kita dan leader-leader and dowline kita yang turut finish strong. Kat sinila kita tau siapa berimpian besar, siapa tak. Siapa berjiwa kuat, siapa tak.
2) The most inspiring story are those story with hardships, but they make it happen until their dreams in their hand.. :)




I'm so grateful that I believe in Allah.





AKU DEKAT.. KAU DEKAT


No comments:

Post a Comment